Doorgaan naar hoofdcontent

Nieuw Zeeland proeverij

Vrijdag 14 mei hebben we met de Meisjeshuis Wijnkring Nieuw Zeelandse wijnen geproefd met bijpassende hapjes. Als je me vraagt wat mijn favoriet is, dan strijden de Spy Valley Riesling en de Crater Rim Pinot Noir om de gunst omdat dit wijnen zijn waar ik nu eenmaal enorm voor val. De Misty Cove Sauvignon blanc springt er bij de proevers uit door zijn frisheid het fruit, dat tikkeltje spanning waardoor hij niet gaat vervelen en de prijs/kwaliteitverhouding.

Proefnotities en informatie:
  1. 1. Misty Cove Sauvignon Blanc 2009 uit Marlborough, Nieuw Zeeland. 'Sunny days and cool nights in the sea drowned valleys' hebben gezorgd voor de naam 'Misty Cove'. De wijn is gemaakt van 100% rijpe sauvignon blanc druiven. Stuivende geuren van citroenzest en meloen die in de smaak ook terugkomen. Combineert verrassend goed met de kaas 'Délice de Bourgogne'. Een zachte witschimmel van koemelk waaraan extra room is toegevoegd.
    2. Otuwhero Estates "O-TU" Sauvignon Blanc Single Vineyard 2008 uit Marlborough, Nieuw Zeeland. Net als de Misty Cove is deze Sauvignon blanc van rijpe druiven gemaakt. De wijn heeft rijpe aroma's van witte asperges, passievrucht en mineraliteit (kalk). Het is een volle wijn met een relatief (voor sauv.) veel kracht. De asperge-beenhamschotel die ik ernaast heb gezet voldeed niet volledig aan de verwachting. Vermoedelijk doordat er wat veel aardappel en weinig beenham in de schotel zat. Nog maar eens met een ander aspergegerecht proberen. 3. Spy Valley Riesling 2007 uit Marlborough, Nieuw Zeeland. Wairau en Waihopai Valley om precies te zijn. De Riesling druiven zijn in april 2007 geoogst (relatief laat), zijn bij warme temperaturen in tank gefermenteerd en de wijn heeft 4 maanden in roestvrijstaal gerijpt. Resultaat is een rijpe, droge Riesling met zo'n typische 'goût de pétrol'. De honingolijven (olijven in zoete marinade van olijfolie, citroen en honing) zorgen ervoor dat het beetje restzoet in de wijn naar de achtergrond verdwijnt. 4. Villa Maria Chardonnay Private Bin 2007 uit East Coast, Nieuw Zeeland. East Coast is geen wijngebied, maar geeft aan dat Villa Maria de druiven uit 3 verschillende regio's gehaald heeft, namelijk Gisborne, Hawkes Bay en Marlborough. De druiven zijn koel gefermenteerd in rvs om het fruit te behouden. Vervolgens heeft een deel malolactische fermentatie ondergaan en heeft een ander deel 'sur lie' gerijpt. De wijn alleen zorgde niet voor heel enthousiaste reacties, maar samen met een stukje gerookte kip kwamen de oh's en ah's. De wijn wordt zachter en spannender door de gerookte kip. Laat staan als je er een salade van maakt ... 5. The Crater Rim Pinot Noir 2008 uit Waipara Valley, Canterbury, Nieuw Zeeland. De druiven groeien op de Omihi Hills die uitkijken over Waipara Valley. Voor de fermentatie wordt gebruik gemaakt van wilde gisten. De wijn rijpt 11 maanden 'sur lie' in 2-3 jaar oude (gebruikte) frans eiken vaten en dat zorgt voor een mooie complexiteit een heel subtiele hout-invloed. Aardse aroma's van rode bessen/kersen, rozen en een frisse kruidigheid. Smaak overeenkomstig, afgeronde tannines, mooie Pinot Noir. Samen met de bergkaas uit de Haute Savoie, Chartreux, een prima combinatie. 6. Craggy Range Syrah Block 14 2004 uit Hawkes Bay, Nieuw Zeeland. Ook deze wijn is gemaakt dmv natuurlijke fermentatie (spontane gisting). Daarna 17 maanden rijping, waarvan 40% in nieuw eiken.. Aroma's van kersen, zwarte peper en lavendel. Zwarte bessen, chocola, laurier en kruidnagel te herkennen in de smaak. Heerlijk met een toastje bospaddestoelentapenade. Deze jaargang is nog te bewaren tot 2014.

Reacties

  1. Wat krijg ik toch een zin als ik dit lees, Martine, om eens aan te schuiven met de Meisjeshuis Wijnkring. Ik ben niet altijd in de gelegenheid daartoe, maar zou ik misschien eens eenmalig mee kunnen doen?
    Groeten van Theo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zet je op de mailinglist, zodat je in ieder geval de maandelijkse uitnodiging krijgt. Dan kun je kijken of het thema interessant is en kun je mee als introducee. In juli géén wijnkring.
    Groetjes,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt Martine, ik kijk er naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Rollade en wijn

Mijn ideale kerstdiner is met rollade als hoofdgerecht. Omdat het zo lekker is natuurlijk, maar ook gevoed door sentiment omdat mijn moeder het ook graag op zon- en feestdagen op tafel zette. En in kerstkoken deel 1 van de Delicious. staat dit keer heel veel rollade en daar krijg ik enorm trek van. Welke wijn je het beste bij rollade schenkt hangt erg af van de soort rollade (meestal varken), de vulling en/of de saus.  Bij de gegeven recepten stel ik me dit voor: De varkensrollade met rode kool en kruidige wijn: Ik sluit me graag aan bij de wijntip die gegeven wordt en dan in de vorm van de Chateau d'Anglès rouge 2009 uit de Languedoc, vol en kruidig all the way! Appel-kaneelrollade pag 61: Onze vroegere slager had varkensrollade gevuld met appeltjes en kruiden, zó lekker. Niet meer gegeten sinds hij jaren geleden is gestopt, daarom zeker genomineerd om op ons bord te eindigen deze kerst. Rode wijn en appelzuur en -zoet lijken geen goede combinatie, dus zou ik gaan voor een

Vijgen-blauwekaas met Port

Voor mijn Port workshops heb ik een favoriet hapje dat ik altijd voorzet als het tenminste het juiste seizoen is: rijpe verse vijgen met blauwe kaas. Heel simpel, maar zó lekker en zeker bij een Ruby Port is het echt genieten. In de 100e delicious. stond een receptje voor vijg-blauwekaasspiezen met honing en tijm. Dat klinkt helemaal verrukkelijk en daarom op deze Fortified friday dit recept voor 8-10 spiezen: Snijdt 12 vijgen doormidden en je favoriete blauwe kaas in 24 blokjes. Snij de helften half door en stop daar een blokje kaas in. Rijg steeds 3 gevulde vijghelften per stokje. Bestrijk met 3 el vloeibare honing en bestrooi met tijmblaadjes. Wijn-spijstip: De honing en tijm maken het geheel zachter zoet en rijper, dus meer geschikt bij Tawny Port, een 10 years old Tawny bijvoorbeeld is perfect.

Bier bij de kaasfondue

Als gastronoom-sommelier ben ik vooral bezig met het combineren van wijn en eten. In mijn geval vooral Portugese wijnen en een dikke focus op kaas in Februdairy ;-) Maar afgelopen weken ben ik voor brouwerij de Koperen Kat in Bier & Spijs -wereld gedoken. Makkelijk dacht ik. Smaakprofieltjes matchen en klaar is Klara. Het bleek toch best een 'different cookie' te zijn, maar na wat onderzoek merkte ik: wijn is niet de enige matchmaker. Sterker nog: in sommige gevallen geef ik nu de voorkeur aan een speciaalbier bij het eten. Kaasfondue Een kaasfondue, bijvoorbeeld, is vrij lastig te matchen met wijn op een manier dat je er ècht blij van wordt. Dus pakken we wat het dichtstbij de bergkazen komt bij de vraag 'welke wijn bij kaasfondue' en dat is een Zwitserse fendant. Maar eigenlijk is het dus veel lekkerder om er een goed glas bier bij te drinken (sorry wijn!). Een beetje te vergelijken met een duik in het zwembad en je kunt weer lekker opgefrist verder zonnen.