Doorgaan naar hoofdcontent

Wijnkring Januari 2011

De wijnen van Mario Lucchetti stonden centraal tijdens onze wijnkring van 14 januari jl., samen met Abbadia Ardenga. De Verdicchio van Lucchetti staat al een tijdje in mijn assortiment omdat die zo mooi combineert met een aantal gerechten. De rode wijnen van Lucchetti heb ik al eens geproefd bij de importeur omdat ik de range graag compleet wilde maken en heb daarvan een paar proefflessen ingekocht om nog eens uitgebreid te proberen en te beslissen of ze goed genoeg zijn om aan het assortiment toe te voegen. Liefst met een aantal fijnproevers erbij, dus de wijnclub is de ideale gelegenheid daarvoor. Zelf ben ik aangenaam verrast door de intensiteit en complexiteit van deze wijnen en de enthousiaste reacties die uit de groep zijn gekomen hebben ervoor gezorgd dat ze nu in de winkel staan.

Hieronder de proeflijst met 6 Italiaanse wijnen. De gerechtjes zijn ingekocht bij Il Tartufo:
  1. Lucchetti Verdicchio dei Castelli di Jesi 2008 (classico), Le Marche. De kleur is bleekgeel met een hintje groen. Frisdroog en licht krachtig van smaak met een klein bittertje en een licht boterige indruk. Deze wijn past goed bij een vitello tonnato, risotto en bijvoorbeeld hartige taart met groente. Voor deze gelegenheid heb ik verse tortellini met radicchio ricotta en spek erbij gezet. Dat combineerde prima, maar is net iets zwaarder dan de wijn.
  2. Abbadia Ardenga Rosso di Montalcino DOC 2007, Toscane. Deze wijn is van 100% Sangiovese (=Brunello) en heeft 8 maanden in Frans eiken gerijpt. Ze is robijnrood van kleur, geur van rood fruit, (onrijpe) kersen en een rijke zachte smaak. Relatief hoog in zuren zoals Sangiovese dat heeft, dus het beste te combineren met rijpe gerechten waar ook tomaat of balsamico in verwerkt is. In dit geval conchiglie (pasta schelpjes) met varkensvlees, tomatensaus, paddestoelen en truffel. Lekker!
  3. Abbadia Ardenga Brunello di Montalcino DOCG 2004, Toscane. Deze wijn mag Brunello heten omdat het een DOCG is. Ondanks de leeftijd komt deze wijn jonger over dan de Rosso uit 2007 en is een uur vooraf gekaraffeerd om de scherpe kantjes eraf te halen. Rijk in geur en smaak, aards, zwarte rijpe kersen en laurier te herkennen. Erg mooi. Lekker bij de salami met truffel (nieuwe favoriet, deze worst!).
  4. Lucchetti Lacrima di Morro d'Alba DOC 2007 (classico), Le Marche. Eerste in de reeks rode wijnen van Mario Lucchetti die opbouwen in smaak en geuren-intensiteit. De autochtone Lacrima druiven zijn begin september geoogst. Na 10-14 maanden fermentatie en maceratie heeft de wijn 2-4 maanden nagerijpt in de flessen voordat deze de handel in is gegaan. Purper tot rood van kleur, duidelijk een geur van rozen en sinaasappelrasp te herkennen. Intens fruitig van smaak, met een rijke lange afdronk. De coppa di parma is te zacht en rijp van smaak.Hier zou ook de conchiglie lekker bij zijn geweest.
  5. Lucchetti Lacrima di Morro d'Alba 'Guardengo DOC 2007, Le Marche. Niet alleen komen de Lacrima druiven van een oude wijngaard die Guardengo heet, de druiven zijn ook 5 weken later geoogst dan de Classico, waardoor de wijn meer smaak intensiteit heeft en een hoger alcoholpercentage. Narijping in de fles is in dit geval 8 maanden. Als je een sinaasappelschil kneust, komt er een soort olie uit die enorm lekker geurt, maar er is ook een duidelijke rozengeur te herkennen en rijpe kersen, lichte aardse (stal) geuren en truffel. De afdronk is intenser en prikkelender dan de classico. Wederom de salami met truffel die het erg goed doet, maar thuis zou je kunnen denken aan een Tajine gerecht met lam en abrikoosjes, paprika etc.
  6. Lucchetti Lacrima di Morro d'Alba Passito, DOC 2007, Le Marche. Een passito is een wijn die gemaakt wordt van half ingedroogde druiven, waardoor een hoger suikergehalte ontstaat. Een rode wijn met een behoorlijk zoet dus, die grenst aan een dessertwijn. Geuren van frambozen en rozenconfiture. Zou niet combineren met zoete desserts, maar wel met combinaties van hartig en zoet zoals de formaggio rossini. Dit is een blauwe Italiaanse kaas die zoet smaakt doordat deze heeft gerijpt in ingedroogde druiven (rozijnen). Andere ideeën zoals kwartels in rozensaus, vijgen met honing en mascarpone of hele oude boerenkaas met een compote van rozijnen zijn ook de revue gepasseerd en lijken me heerlijk bij deze wijn.
Wie nieuwsgierig is geworden naar deze wijnen, is van harte uitgenodigd ze thuis te testen door een proefdoos te bestellen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rollade en wijn

Mijn ideale kerstdiner is met rollade als hoofdgerecht. Omdat het zo lekker is natuurlijk, maar ook gevoed door sentiment omdat mijn moeder het ook graag op zon- en feestdagen op tafel zette. En in kerstkoken deel 1 van de Delicious. staat dit keer heel veel rollade en daar krijg ik enorm trek van. Welke wijn je het beste bij rollade schenkt hangt erg af van de soort rollade (meestal varken), de vulling en/of de saus.  Bij de gegeven recepten stel ik me dit voor: De varkensrollade met rode kool en kruidige wijn: Ik sluit me graag aan bij de wijntip die gegeven wordt en dan in de vorm van de Chateau d'Anglès rouge 2009 uit de Languedoc, vol en kruidig all the way! Appel-kaneelrollade pag 61: Onze vroegere slager had varkensrollade gevuld met appeltjes en kruiden, zó lekker. Niet meer gegeten sinds hij jaren geleden is gestopt, daarom zeker genomineerd om op ons bord te eindigen deze kerst. Rode wijn en appelzuur en -zoet lijken geen goede combinatie, dus zou ik gaan voor een

Vijgen-blauwekaas met Port

Voor mijn Port workshops heb ik een favoriet hapje dat ik altijd voorzet als het tenminste het juiste seizoen is: rijpe verse vijgen met blauwe kaas. Heel simpel, maar zó lekker en zeker bij een Ruby Port is het echt genieten. In de 100e delicious. stond een receptje voor vijg-blauwekaasspiezen met honing en tijm. Dat klinkt helemaal verrukkelijk en daarom op deze Fortified friday dit recept voor 8-10 spiezen: Snijdt 12 vijgen doormidden en je favoriete blauwe kaas in 24 blokjes. Snij de helften half door en stop daar een blokje kaas in. Rijg steeds 3 gevulde vijghelften per stokje. Bestrijk met 3 el vloeibare honing en bestrooi met tijmblaadjes. Wijn-spijstip: De honing en tijm maken het geheel zachter zoet en rijper, dus meer geschikt bij Tawny Port, een 10 years old Tawny bijvoorbeeld is perfect.

Bier bij de kaasfondue

Als gastronoom-sommelier ben ik vooral bezig met het combineren van wijn en eten. In mijn geval vooral Portugese wijnen en een dikke focus op kaas in Februdairy ;-) Maar afgelopen weken ben ik voor brouwerij de Koperen Kat in Bier & Spijs -wereld gedoken. Makkelijk dacht ik. Smaakprofieltjes matchen en klaar is Klara. Het bleek toch best een 'different cookie' te zijn, maar na wat onderzoek merkte ik: wijn is niet de enige matchmaker. Sterker nog: in sommige gevallen geef ik nu de voorkeur aan een speciaalbier bij het eten. Kaasfondue Een kaasfondue, bijvoorbeeld, is vrij lastig te matchen met wijn op een manier dat je er ècht blij van wordt. Dus pakken we wat het dichtstbij de bergkazen komt bij de vraag 'welke wijn bij kaasfondue' en dat is een Zwitserse fendant. Maar eigenlijk is het dus veel lekkerder om er een goed glas bier bij te drinken (sorry wijn!). Een beetje te vergelijken met een duik in het zwembad en je kunt weer lekker opgefrist verder zonnen.