Doorgaan naar hoofdcontent

Smaak-ontdekkingen

Vrijdag 11 oktober heb ik tijdens de wijn & spijskring in het Meisjeshuis wat nieuwe smaak-ontdekkingen laten proeven. Zowel op het gebied van eten als van wijn. De country style home made English pies van de Pieman bijvoorbeeld. 10 mini taartjes voor een tientje op de markt, super smaakvol! Ook op de markt in Delft sinds vorige week is een man die alleen maar Franse salami verkoopt (je mag ze allemaal proeven) in heel veel verschillende smaken. De favoriet van mijn man is die met vijgen erin verwerkt en ik zelf ben fan van de salami met blauwschimmelkaas: glaasje Port erbij en ik ben blij.

We zijn vrijdag begonnen met een project van Dirk Niepoort. De Dócil vinho verde Loureiro 2012 is heel licht in alcohol (11%) maar geeft toch heel veel. Mineraliteit, bloemetjes en citrus en met een party pie met spinazie, feta en rozijntjes werd de wijn lichtvoetiger en nog wat eleganter.

Dan onze biologische huiswijn Finca Fabian Tempranillo 2012 uit La Mancha/Spanje. Een hele volle, ronde, soepele rode wijn die bevriend is met heel veel soorten eten. Nu een stukje salami met provence kruiden erbij gegeten, erg lekker.

Naast dit makkelijke sociale type heb ik een wijn gezet die in eerste instantie bij de proevers wat lastig overkomt. De Molar de Rus Quantum blend is gemaakt in Manchuela, een gebied ten oosten van La Mancha. Hele mooie verweven geuren van donker fruit, kruidnagel, hout en druivensteeltjes en een heel rijke smaak. Maar hij kwam pas echt goed tot zijn recht met de 'steak pie', een klein taartje van in rode wijn gestoofde steak met champignons en uitjes. De kruidnagel is de verbindende factor. Ook was ik benieuwd of deze rode wijn bij goede pure chocolade zou passen dus heb ik een Van der Burgh pure chocolade 72% aangebroken om te testen en dat kan inderdaad!

Dan twee keer een witte Port. Witte Port vind je maar weinig en is niet aan mij besteed. Tenminste totdat ik op een boot in de Douro een glas gekoelde Rabbit dry white dronk en later tijdens de reis kennismaakte met een 10 years old white Port van Niepoort. Allebei lekker met een stukje oude kaas met van die zoutkristalletjes erin (zoals Old Amsterdam).

Als afsluiter een fortified Shiraz Chambourcin vintage 2005 van d'Arenberg met een brownie uit de Brownie Hemel. De fortified Shiraz is op dezelfde manier gemaakt als Port, maar mag niet zo heten omdat het in Australië is gemaakt en het smaakt ook anders door de shiraz druiven. Deze rode dessertwijn samen met de hemelse brownie maakte iedereen extra blij, mooi om te zien!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rollade en wijn

Mijn ideale kerstdiner is met rollade als hoofdgerecht. Omdat het zo lekker is natuurlijk, maar ook gevoed door sentiment omdat mijn moeder het ook graag op zon- en feestdagen op tafel zette. En in kerstkoken deel 1 van de Delicious. staat dit keer heel veel rollade en daar krijg ik enorm trek van. Welke wijn je het beste bij rollade schenkt hangt erg af van de soort rollade (meestal varken), de vulling en/of de saus.  Bij de gegeven recepten stel ik me dit voor: De varkensrollade met rode kool en kruidige wijn: Ik sluit me graag aan bij de wijntip die gegeven wordt en dan in de vorm van de Chateau d'Anglès rouge 2009 uit de Languedoc, vol en kruidig all the way! Appel-kaneelrollade pag 61: Onze vroegere slager had varkensrollade gevuld met appeltjes en kruiden, zó lekker. Niet meer gegeten sinds hij jaren geleden is gestopt, daarom zeker genomineerd om op ons bord te eindigen deze kerst. Rode wijn en appelzuur en -zoet lijken geen goede combinatie, dus zou ik gaan voor een

Vijgen-blauwekaas met Port

Voor mijn Port workshops heb ik een favoriet hapje dat ik altijd voorzet als het tenminste het juiste seizoen is: rijpe verse vijgen met blauwe kaas. Heel simpel, maar zó lekker en zeker bij een Ruby Port is het echt genieten. In de 100e delicious. stond een receptje voor vijg-blauwekaasspiezen met honing en tijm. Dat klinkt helemaal verrukkelijk en daarom op deze Fortified friday dit recept voor 8-10 spiezen: Snijdt 12 vijgen doormidden en je favoriete blauwe kaas in 24 blokjes. Snij de helften half door en stop daar een blokje kaas in. Rijg steeds 3 gevulde vijghelften per stokje. Bestrijk met 3 el vloeibare honing en bestrooi met tijmblaadjes. Wijn-spijstip: De honing en tijm maken het geheel zachter zoet en rijper, dus meer geschikt bij Tawny Port, een 10 years old Tawny bijvoorbeeld is perfect.

Bier bij de kaasfondue

Als gastronoom-sommelier ben ik vooral bezig met het combineren van wijn en eten. In mijn geval vooral Portugese wijnen en een dikke focus op kaas in Februdairy ;-) Maar afgelopen weken ben ik voor brouwerij de Koperen Kat in Bier & Spijs -wereld gedoken. Makkelijk dacht ik. Smaakprofieltjes matchen en klaar is Klara. Het bleek toch best een 'different cookie' te zijn, maar na wat onderzoek merkte ik: wijn is niet de enige matchmaker. Sterker nog: in sommige gevallen geef ik nu de voorkeur aan een speciaalbier bij het eten. Kaasfondue Een kaasfondue, bijvoorbeeld, is vrij lastig te matchen met wijn op een manier dat je er ècht blij van wordt. Dus pakken we wat het dichtstbij de bergkazen komt bij de vraag 'welke wijn bij kaasfondue' en dat is een Zwitserse fendant. Maar eigenlijk is het dus veel lekkerder om er een goed glas bier bij te drinken (sorry wijn!). Een beetje te vergelijken met een duik in het zwembad en je kunt weer lekker opgefrist verder zonnen.