Doorgaan naar hoofdcontent

Tour de France door Champagne


Nu ik het gisteren toch over Champagne had: vandaag gaat de etappe van de Tour de France van Cambrai naar Reims en morgen wordt van Épernay naar Montargis gereden. Als we Champagne nu eens buiten oud&nieuw willen drinken is nu hèt moment! Al was het gisteren ook wel een mooie avond voor knallende kurken nu ons kleine kikkerlandje in de finale van het WK mag gaan spelen...

Aangezien wij 2 weken geleden nog in Épernay zijn geweest en daar ook flink hebben rondgetourt, ga ik er morgen in ieder geval lekker voor zitten om te zien welke beelden ik herken.
Over een aantal dagen komen ze dan aan in de Loire Vallei (mooi moment om een Sancerre te drinken) dan op naar de Haute Savoie waar ze ook hele mooie wijnen blijken te maken. Smakelijk weekje zo!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rollade en wijn

Mijn ideale kerstdiner is met rollade als hoofdgerecht. Omdat het zo lekker is natuurlijk, maar ook gevoed door sentiment omdat mijn moeder het ook graag op zon- en feestdagen op tafel zette. En in kerstkoken deel 1 van de Delicious. staat dit keer heel veel rollade en daar krijg ik enorm trek van. Welke wijn je het beste bij rollade schenkt hangt erg af van de soort rollade (meestal varken), de vulling en/of de saus.  Bij de gegeven recepten stel ik me dit voor: De varkensrollade met rode kool en kruidige wijn: Ik sluit me graag aan bij de wijntip die gegeven wordt en dan in de vorm van de Chateau d'Anglès rouge 2009 uit de Languedoc, vol en kruidig all the way! Appel-kaneelrollade pag 61: Onze vroegere slager had varkensrollade gevuld met appeltjes en kruiden, zó lekker. Niet meer gegeten sinds hij jaren geleden is gestopt, daarom zeker genomineerd om op ons bord te eindigen deze kerst. Rode wijn en appelzuur en -zoet lijken geen goede combinatie, dus zou ik gaan voor een

Vijgen-blauwekaas met Port

Voor mijn Port workshops heb ik een favoriet hapje dat ik altijd voorzet als het tenminste het juiste seizoen is: rijpe verse vijgen met blauwe kaas. Heel simpel, maar zó lekker en zeker bij een Ruby Port is het echt genieten. In de 100e delicious. stond een receptje voor vijg-blauwekaasspiezen met honing en tijm. Dat klinkt helemaal verrukkelijk en daarom op deze Fortified friday dit recept voor 8-10 spiezen: Snijdt 12 vijgen doormidden en je favoriete blauwe kaas in 24 blokjes. Snij de helften half door en stop daar een blokje kaas in. Rijg steeds 3 gevulde vijghelften per stokje. Bestrijk met 3 el vloeibare honing en bestrooi met tijmblaadjes. Wijn-spijstip: De honing en tijm maken het geheel zachter zoet en rijper, dus meer geschikt bij Tawny Port, een 10 years old Tawny bijvoorbeeld is perfect.

Hoe begin ik een wijnclub?

Altijd al eens een wijnclub willen starten, maar weet je niet waar te beginnen? Hoe begin ik een wijnclub in 8 makkelijke stappen: Kies de clubleden . Een wijnclub bestaat uit ongeveer 8-12 leden, ook afhankelijk van de grootte van de locatie. Begin met een groepje vrienden van 4-6 personen en breidt het dan uit. Bedenk wel, hoe meer mensen, hoe meer communicatie maar ook meer mensen die mee kunnen betalen aan de wijn. Kies iemand die de leiding neemt . Wellicht ben jij de aangewezen persoon omdat je het initiatief neemt, maar de leider is degene die de agenda vult en de gastheer aanwijst voor de verschillende bijeenkomsten. Wees in ieder geval gastheer bij de eerste bijeenkomst. Maak een (online) kalender waarop iedereen kan zien wanneer / waar de wijnclub bij elkaar komt Reken uit wat het kost en wat ieder moet bijdragen. Belangrijk om te weten is dat een beetje goede wijn tussen 8 en 12 euro/fles begint. Zorg ervoor dat iedereen dezelfde bijdrage levert. Je kunt bijvoorb