Doorgaan naar hoofdcontent

Wijnkring oktober 2011

Deze maand tijdens de wijnkring hebben we Wijn & Wild gecombineerd en dat was een leerzame avond. Zo leerzaam zelfs, dat ik besloten heb hier in november een workshop van te maken. Mocht je dat interessant vinden, houd dan de nieuwsbrief of social media goed in de gaten..

In ieder geval is het belangrijkste van de combinatie wild & wijn dat vlees van wild altijd krachtiger van smaak is dan de 'normale' variant. Bovendien worden bij wild bijgerechten geserveerd die ook behoorlijk veel invloed hebben op de wijn die erbij gedronken wordt zoals zuurkool, spruitjes en rode kool bijvoorbeeld.

Gerookte eendenborstfilet op gemengde salade met dressing van zachte extra vergine olijfolie en een goede balsamico.
  • Wijn 1 Bodegas Castaño Macabeo-Chardonnay 2010. Een vrij jonge Spaanse witte wijn van de druiven Macabeo en Chardonnay die slechts gedeeltelijk houtrijping heeft gehad en dus wel wat meer kracht heeft, maar ook het fruit heeft behouden. Licht rokerig, citroenrasp en kruidigheid in de geur en een frisse, levendige en licht kruidige smaak. Doet het verrassend goed bij dit gerecht! Beter dan de Oostenrijkse rode wijn waarvan je eigenlijk zou verwachten dat die beter zou passen.
  • Wijn 2 J. Heinrich Blaufränkisch uit Burgenland, Oostenrijk. Licht caramel, rode bessen en groene peper in de geur en smaak. Kan wel bij het gerecht, maar de wijn komt wat zuurder over.
Hazenpeper en zuurkool

Wijn 1 Daviddi's 'Il Bosco', Toscane, Italië 2009. Zoals een Italiaanse wijn van Sangiovese druiven heeft ook deze behoorlijke zuren, maar relatief weinig tannines en een klein tikje restzoet maken de wijn heel vriendelijk. De zuurkool heeft een wijn als deze echt nodig en de kracht van de wijn kan de kracht van de hazenpeper goed aan. Gaan perfect samen.
Wijn 2 Conclave Rioja 2001, Spanje. Er werd geroepen 'doe mij deze wijn bij een haardvuurtje en ik ben gelukkig' en zo is het ook. Maar deze rijpe Rioja is ook heel geschikt om stevig bij te eten. Wild in het bijzonder. Helaas kan deze wijn echter de zuurkool niet aan.

Hartige taart van hert, kangaroe en konijn (sinds 2 weken weer verkrijgbaar bij Les Gateaux!) met daarbij stoofpeertjes

Wijn 1 Opnieuw de Conclave Rioja 2001. Bij het wildtaartje verdwijnt deze prachtige wijn naar de achtergrond. Dus bij de Conclave is het belangrijk niet tè wild te gaan.. Een hertenbiefstuk zou heel mooi zijn.
Wijn 2 Niepoort Late Bottled Vintage 2007
Omdat Dirk Niepoort op de technical data sheet adviseert deze Port eens te proberen bij wildgerechten, heb ik de proef op de som genomen. Onze conclusie is dat het inderdaad kan, maar dat het na 2 slokjes wel genoeg is. Mijn persoonlijke beleving is dat de Port met alleen de wildtaart plots heel 'droppig' overkwam en dat het met de stoofpeertjes erbij wel lekker was, maar er wel overheen gaat in kracht.

Reacties

  1. Het was een 'heerlijk avondje', deze wijn-spijs-avond in Het Meisjeshuis! De nasmaak is nog steeds prima en ik heb ervan genoten!
    Karin Jense

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Rollade en wijn

Mijn ideale kerstdiner is met rollade als hoofdgerecht. Omdat het zo lekker is natuurlijk, maar ook gevoed door sentiment omdat mijn moeder het ook graag op zon- en feestdagen op tafel zette. En in kerstkoken deel 1 van de Delicious. staat dit keer heel veel rollade en daar krijg ik enorm trek van. Welke wijn je het beste bij rollade schenkt hangt erg af van de soort rollade (meestal varken), de vulling en/of de saus.  Bij de gegeven recepten stel ik me dit voor: De varkensrollade met rode kool en kruidige wijn: Ik sluit me graag aan bij de wijntip die gegeven wordt en dan in de vorm van de Chateau d'Anglès rouge 2009 uit de Languedoc, vol en kruidig all the way! Appel-kaneelrollade pag 61: Onze vroegere slager had varkensrollade gevuld met appeltjes en kruiden, zó lekker. Niet meer gegeten sinds hij jaren geleden is gestopt, daarom zeker genomineerd om op ons bord te eindigen deze kerst. Rode wijn en appelzuur en -zoet lijken geen goede combinatie, dus zou ik gaan voor een

Vijgen-blauwekaas met Port

Voor mijn Port workshops heb ik een favoriet hapje dat ik altijd voorzet als het tenminste het juiste seizoen is: rijpe verse vijgen met blauwe kaas. Heel simpel, maar zó lekker en zeker bij een Ruby Port is het echt genieten. In de 100e delicious. stond een receptje voor vijg-blauwekaasspiezen met honing en tijm. Dat klinkt helemaal verrukkelijk en daarom op deze Fortified friday dit recept voor 8-10 spiezen: Snijdt 12 vijgen doormidden en je favoriete blauwe kaas in 24 blokjes. Snij de helften half door en stop daar een blokje kaas in. Rijg steeds 3 gevulde vijghelften per stokje. Bestrijk met 3 el vloeibare honing en bestrooi met tijmblaadjes. Wijn-spijstip: De honing en tijm maken het geheel zachter zoet en rijper, dus meer geschikt bij Tawny Port, een 10 years old Tawny bijvoorbeeld is perfect.

Bier bij de kaasfondue

Als gastronoom-sommelier ben ik vooral bezig met het combineren van wijn en eten. In mijn geval vooral Portugese wijnen en een dikke focus op kaas in Februdairy ;-) Maar afgelopen weken ben ik voor brouwerij de Koperen Kat in Bier & Spijs -wereld gedoken. Makkelijk dacht ik. Smaakprofieltjes matchen en klaar is Klara. Het bleek toch best een 'different cookie' te zijn, maar na wat onderzoek merkte ik: wijn is niet de enige matchmaker. Sterker nog: in sommige gevallen geef ik nu de voorkeur aan een speciaalbier bij het eten. Kaasfondue Een kaasfondue, bijvoorbeeld, is vrij lastig te matchen met wijn op een manier dat je er ècht blij van wordt. Dus pakken we wat het dichtstbij de bergkazen komt bij de vraag 'welke wijn bij kaasfondue' en dat is een Zwitserse fendant. Maar eigenlijk is het dus veel lekkerder om er een goed glas bier bij te drinken (sorry wijn!). Een beetje te vergelijken met een duik in het zwembad en je kunt weer lekker opgefrist verder zonnen.