Zoals beloofd, verder met het verslag van de Masterclass. De Champagne Jacquesson is op, we gaan door met Madeira.
Madeira is een versterkte wijn die bij de meeste Madeira producenten een aantal maanden de oven in gaat om de oxidatie te versnellen. Bij Barbeito wordt de versterkte wijn een aantal jaren bewaard in een ongeïsoleerde opslag waar het overdag heel warm wordt en 's nachts afkoelt. Dit heet de 'Canteiro methode'. Door de hoge temperaturen overdag versnelt het oxidatieproces waarbij onder andere een deel van het water verdampt en de kleurstof naar de bodem zakt. De lagere temperaturen 's nachts en de extra tijd, zorgen m.i. voor de balans en de smaakrijkdom van de Barbeito Madeira.
Ricardo Diogo Freitas begint de masterclass met een serie van drie Madeira's van Tinta negra druiven die we van jong naar ouder proeven. De druiven waar de Madeira van gemaakt is, komen van 70 jaar oude wijnstokken.
Het is leerzaam om de drie naast elkaar te zien staan (waarom heb ik geen foto gemaakt?!) want de kleur laat een groot verschil zien. De Barbeito Tinta Negra 2012 (biologisch) is intens kersenrood/robijnrood. Het is een heel jonge wijn die nog maar 2 maanden in het vat zit. De smaak is zoet als Ruby Port of een Monastrell dulce, maar dan jonger. De geur is die van ingemaakte kersen, donker rijp fruit en dropcaramel. De Tinta Negra 2010 heeft een oxidatieproces van twee jaar achter de rug en heeft nu de kleur van een jonge Tawny Port (roodbruin transparant). Het aroma is heel aards geworden en doet aan truffel denken. Er is meer balans tussen het zuur en zoet. De Tinta Negra 2007 is 5 jaar oud en amberkleurig (de rode kleur is naar de bodem gezakt) en heeft de typische kruidige geur die ik wel herken van 5 year old Madeira.
We proeven ook een Malvasia 2012 en Malvasia 2008 waar weinig kleurverschil te zien is en ook minder smaakverschil. Dat er minder kleurverschil is dan bij de Tinta Negra is wel logisch omdat Malvasia een wit druivenras is.
Volgende keer: Colheita en Frasqueiras.
Madeira is een versterkte wijn die bij de meeste Madeira producenten een aantal maanden de oven in gaat om de oxidatie te versnellen. Bij Barbeito wordt de versterkte wijn een aantal jaren bewaard in een ongeïsoleerde opslag waar het overdag heel warm wordt en 's nachts afkoelt. Dit heet de 'Canteiro methode'. Door de hoge temperaturen overdag versnelt het oxidatieproces waarbij onder andere een deel van het water verdampt en de kleurstof naar de bodem zakt. De lagere temperaturen 's nachts en de extra tijd, zorgen m.i. voor de balans en de smaakrijkdom van de Barbeito Madeira.
Ricardo Diogo Freitas begint de masterclass met een serie van drie Madeira's van Tinta negra druiven die we van jong naar ouder proeven. De druiven waar de Madeira van gemaakt is, komen van 70 jaar oude wijnstokken.
Het is leerzaam om de drie naast elkaar te zien staan (waarom heb ik geen foto gemaakt?!) want de kleur laat een groot verschil zien. De Barbeito Tinta Negra 2012 (biologisch) is intens kersenrood/robijnrood. Het is een heel jonge wijn die nog maar 2 maanden in het vat zit. De smaak is zoet als Ruby Port of een Monastrell dulce, maar dan jonger. De geur is die van ingemaakte kersen, donker rijp fruit en dropcaramel. De Tinta Negra 2010 heeft een oxidatieproces van twee jaar achter de rug en heeft nu de kleur van een jonge Tawny Port (roodbruin transparant). Het aroma is heel aards geworden en doet aan truffel denken. Er is meer balans tussen het zuur en zoet. De Tinta Negra 2007 is 5 jaar oud en amberkleurig (de rode kleur is naar de bodem gezakt) en heeft de typische kruidige geur die ik wel herken van 5 year old Madeira.
We proeven ook een Malvasia 2012 en Malvasia 2008 waar weinig kleurverschil te zien is en ook minder smaakverschil. Dat er minder kleurverschil is dan bij de Tinta Negra is wel logisch omdat Malvasia een wit druivenras is.
Volgende keer: Colheita en Frasqueiras.
Reacties
Een reactie posten