Doorgaan naar hoofdcontent

WP 2010 - Kleinschalige producenten


Zoals beloofd een vervolg op mijn eerdere verslag van de Wine Professional 2010 . En wel van de proeverij "verrassende wijnen van kleinschalige wijnproducenten" waar importeurs als Anfors, Passport wijnen en Horizon Wines de wijnen voor hebben aangeleverd en Restaurant Hotel De Nederlanden de gerechten heeft verzorgd.

Dit zijn mijn proefnotities:

  1. Parés Baltà DO Penedès Calcari 2008 van 100% Xarel.lo. Verrassend frisdroog en fruitig, frisse zuren en volgens de producent zeer geschikt bij schelpdieren en Paëlla. Dat lijkt mij ook wel wat..

  2. Rias Baixas 2005 "Pago de Bemil" Sucesores de Benito Santos van 100% Albariño. Vergelijkbaar in geur met de Rosalía de Castro that I know and love. De smaak van deze Albariño is frisser, hoger in zuren dan Rosalí. Voor mij zijn de wijnen van Albariño uit Rias Baixas wel dè ontdekking van de laatste tijd en ik kan het dan ook niet laten er meer van te proeven. Wat ik tot nu toe geproefd heb, is bijzonder in geur en smaak en heel goed te combineren met gerechten.

  3. Soave Classico Vigneti di Foscarino Inama 2008 van 100% Garganega van meer dan 50 jaar oude stokken, late oogst, houtrijping in gebruikte vaten om wel kracht, maar geen overdaad aan houtinvloed mee te geven. Dat is goed gelukt.

  4. Franz Haas IGT Alto Adige Manna 2007 van 50% riesling, 20% traminer aromatico, 20% Chardonnay en 10% Sauvignon Blanc. Het verrassende aan deze wijn vind ik de enorme aromatische invloed die de 10% Sauvignon blanc op deze wijn heeft. Zoveel dat je qua geur bijna zou denken dat je te maken hebt met een 100% Sauvignon blanc (taxus aroma). De wijn kenmerkt zich door een extra lange, droge afdronk en veel frisse zuren.

  5. Navazos Palomino Niepoort Xérèz 2008 van 100% Palomino Fino. Een onversterkte (dus zonder toevoeging van alcohol) witte wijn gemaakt zoals dat 2 eeuwen geleden ook gebeurde. Gemaakt in grote vaten van gebruikt hout, 4-5 maanden op flor, met natuurgist en natuurlijke zuren. Geur van een droge sherry. In mondgevoel filmend en droog van smaak.

  6. Riesling 'der Wurzelechte' Weingut Bernard Eifel Mosel 2007 van 100% Riesling. Bijna 100 jaar oude stokken van leisteenbodem. Mooie balans, mineraliteit, rijk in smaak, heel zacht rieslingprikkeltje. De Nederlanden serveerde hier een prachtig bijpassend gerechtje bij van gepocheerde eendenlever, gemarineerd in gevogeltebouillon, met druivenbrood. Ik houd erg van mooi gemaakte Rieslings en dit is er zeker één van.

  7. Goldberg J. Heinrich Mittelburgenland 2007 van 100% Blaufränkisch. Verrassend lekker, elegant, fris, light tot medium bodied wijn met op de achtergrond een klein dropzoetje. De druiven komen van de oudste wijngaard van Heinrich, tegen de grens van Hongarije.

  8. Pago de los Capellanes DO Ribera del Duero Joven Roble 2008 van 80% Tinto Fino (=Tempranillo), 10% Cabernet Sauvignon en 10% Merlot. Goed, in balans, rijp rood fruit, afgeronde tannines, medium body. Voor mij vergelijkbaar met de Rioja Joven 2008 van San Prudencio, maar die is puur Tempranillo en ik heb ze niet direct naast elkaar geproefd.

  9. Monferrato "Montald" Michele Chiarlo 2007 van 100% Albarossa (=kruising tussen Barbera en een oud Nebiolo ras). Mooie geur van rood fruit en hout (verweven). Licht metalig in afdronk. Ik herinner me net weer dat ik nog een Muscato d'Asti van Michele Chiarlo heb liggen die ik nog moet proeven... Straf der straffen ;)

  10. Modri Pinot Movia Brda 2004 uit Slovenië van 100% Pinot Noir. Over deze wijn heb ik (achteraf) mijn hoofdje gebroken en vind het jammer dat ik niet direct een opmerking heb gemaakt over deze wijn. Maar omdat deze wijn juist hevig werd geprezen door top sommeliers heb ik tijdens de proeverij helaas mijn mond gehouden. De superlatieven en vele geur- en smaakomschrijvingen kan ik niet herhalen. mijn notitie is dat de geur me weerhoudt om de wijn te proeven. Toch heb ik de wijn wel even geproefd de smaak was heel anders, maar verleidde mij niet. Waar ik mijn hoofd over gebroken heb, is of de fles waar ik uit geschonken kreeg, misschien 'off' is geweest omdat ik géén van de mensen aan mijn kant van de rij bevestigend zag knikken. Geen kurk hoor, maar iets anders.

  11. Vertente Niepoort Douro 2007 Fieldblend. Fieldblend is een term die ik nieuw geleerd heb en betekent dat de wijn is gemaakt van 2 of meer verschillende (soms ongedefinieerde) wijnstokken uit één gaard die tegelijk geoogst worden. Doordat de druivenstokken al zo lang samen in het veld staan, groeien zij in oogstmoment naar elkaar toe, schijnt. Weer wat geleerd... De wijn is in Frans eiken gerijpt en is zeer vol en breed van smaak, kruidig (laurier). De geur is enorm caramel en rijp donkerrood fruit.

  12. Monteti Toscana IGT 2005 van 60% Petit verdot, 32% Cabernet Sauvignon, 4% Alicante en 4% Merlot. Geur van mooi rijp fruit, licht tannineus. Heel vol van smaak, krachtig, tannineus (rond). Deze laatste wijn werd vergezeld van een stuk stoofvlees in heel krachtige gereduceerde saus. Hier heb ik alleen van gesmuld en niets meer opgeschreven omdat we snel plaats moesten maken voor de volgende proeverij.

Volop genoten van deze proeverij!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rollade en wijn

Mijn ideale kerstdiner is met rollade als hoofdgerecht. Omdat het zo lekker is natuurlijk, maar ook gevoed door sentiment omdat mijn moeder het ook graag op zon- en feestdagen op tafel zette. En in kerstkoken deel 1 van de Delicious. staat dit keer heel veel rollade en daar krijg ik enorm trek van. Welke wijn je het beste bij rollade schenkt hangt erg af van de soort rollade (meestal varken), de vulling en/of de saus.  Bij de gegeven recepten stel ik me dit voor: De varkensrollade met rode kool en kruidige wijn: Ik sluit me graag aan bij de wijntip die gegeven wordt en dan in de vorm van de Chateau d'Anglès rouge 2009 uit de Languedoc, vol en kruidig all the way! Appel-kaneelrollade pag 61: Onze vroegere slager had varkensrollade gevuld met appeltjes en kruiden, zó lekker. Niet meer gegeten sinds hij jaren geleden is gestopt, daarom zeker genomineerd om op ons bord te eindigen deze kerst. Rode wijn en appelzuur en -zoet lijken geen goede combinatie, dus zou ik gaan voor een

Vijgen-blauwekaas met Port

Voor mijn Port workshops heb ik een favoriet hapje dat ik altijd voorzet als het tenminste het juiste seizoen is: rijpe verse vijgen met blauwe kaas. Heel simpel, maar zó lekker en zeker bij een Ruby Port is het echt genieten. In de 100e delicious. stond een receptje voor vijg-blauwekaasspiezen met honing en tijm. Dat klinkt helemaal verrukkelijk en daarom op deze Fortified friday dit recept voor 8-10 spiezen: Snijdt 12 vijgen doormidden en je favoriete blauwe kaas in 24 blokjes. Snij de helften half door en stop daar een blokje kaas in. Rijg steeds 3 gevulde vijghelften per stokje. Bestrijk met 3 el vloeibare honing en bestrooi met tijmblaadjes. Wijn-spijstip: De honing en tijm maken het geheel zachter zoet en rijper, dus meer geschikt bij Tawny Port, een 10 years old Tawny bijvoorbeeld is perfect.

Bier bij de kaasfondue

Als gastronoom-sommelier ben ik vooral bezig met het combineren van wijn en eten. In mijn geval vooral Portugese wijnen en een dikke focus op kaas in Februdairy ;-) Maar afgelopen weken ben ik voor brouwerij de Koperen Kat in Bier & Spijs -wereld gedoken. Makkelijk dacht ik. Smaakprofieltjes matchen en klaar is Klara. Het bleek toch best een 'different cookie' te zijn, maar na wat onderzoek merkte ik: wijn is niet de enige matchmaker. Sterker nog: in sommige gevallen geef ik nu de voorkeur aan een speciaalbier bij het eten. Kaasfondue Een kaasfondue, bijvoorbeeld, is vrij lastig te matchen met wijn op een manier dat je er ècht blij van wordt. Dus pakken we wat het dichtstbij de bergkazen komt bij de vraag 'welke wijn bij kaasfondue' en dat is een Zwitserse fendant. Maar eigenlijk is het dus veel lekkerder om er een goed glas bier bij te drinken (sorry wijn!). Een beetje te vergelijken met een duik in het zwembad en je kunt weer lekker opgefrist verder zonnen.